Hjørring Kommune arbejder ud fra den grundtanke, at der skal være sammenhæng og helhed i tilbuddene til børn og unge 0-18 år. Det enkelte barns trivsel, udvikling og læring ses som et fælles ansvar for alle, der arbejder med børn, unge og familier.
Skolefritidsordningen (SFO) er en integreret del af skolen, og samarbejder med skolens undervisningsdel om at skabe et attraktivt og sammenhængende skole- og fritidsliv for børnene.
Rammer og retning for arbejdet i SFO
SFO arbejder ud fra Folkeskoleloven og ud fra ”Mål og indholdsbeskrivelse for SFO i Hjørring Kommune”, som angiver den overordnede ramme og retning for skolernes SFO-tilbud i kommunen. ”Mål og indholdsbeskrivelse for SFO” udpeger en række temaer, som er centrale for SFO-arbejdet, fx forældresamarbejde, brobygning og overgange, barnets sociale, kulturelle og personlige udvikling m.fl. På baggrund af den overordnede mål- og indholdsbeskrivelse har de enkelte skoler udarbejdet en strategi for mål og indhold for egen SFO, som du finder på de enkelte
skolers hjemmeside.
Læs mål og indholdsbeskrivelse for SFO i Hjørring Kommune
Samarbejde og overgange
SFO og undervisningsdel – pædagoger, lærere og øvrige medarbejdere – samarbejder med forældrene om at fremme det enkelte barns trivsel, udvikling og læring. SFO’en samarbejder desuden med de omkringliggende daginstitutioner om at styrke brobygningen ved børnenes overgang fra børnehave til skole – særligt med fokus på udsatte børn. Der samarbejdes endvidere om at styrke det aktive medborgerskab ved at inddrage lokalområdets styrker og potentialer, fx gennem samarbejde med idrætsforeninger og lignende.
Meningsfulde aktiviteter og medbestemmelse
I SFO er der både voksenorganiserede aktiviteter og aktiviteter, som børnene selv vælger. Det skal sikre, at børnene har medindflydelse på, hvad de skal foretage sig i SFO. SFO’en lægger vægt på at støtte børnene i betydningsfulde, alsidige og for dem meningsfulde aktiviteter og på at støtte dem i deres samlede liv i skolen.