Naturskønne steder du skal besøge

Hjørring-området gemmer på et hav af naturperler. Det gælder alt fra fredskov til klitplantager langs den vilde vestkyst. Kort sagt er her mange steder, du bør besøge.

Enorme naturparker og kilometervis af stisystemer præger det nordjyske landskab. Her er det nemlig ikke lejlighedskomplekser og menneskemylder, der fylder men naturen. Og det helt særlige er, at mange af vores naturområder bare er et stenkast fra det smukke vesterhav.

Du kan altså få stillet din natursult, uanset om du vil vandre længere distancer, udfordre skovens terræn på cykel eller surfe på de vilde bølger. Lad os tage et kig på nogle af de naturskønne steder i Hjørring-området, vi synes, du skal besøge.

Ved Tolne Naturpark har du udsigt over Skagens Odde, og her har du 2.440 hektar natur, du kan boltre dig på. Til sammenligning kan vi fortælle, at København K er 900 hektar.

Betegnelsen naturpark er Friluftsrådets kvalitetsmærke, der betyder, at området har enestående natur og gode faciliteter til at opleve naturen. Du kan gå gennem løvskoven på flere afmærkede vandreruter, men du har også rig mulighed for at opleve området på cykel eller hesteryg. Desuden er en del af Tolne Skov fredet. Du kan altså også finde sjældne insekter og planter i naturparken.

Du har sikkert hørt om Rubjerg Knude Fyr, der i 1900 blev bygget på kystskræntens højeste punkt. På grund af det barske vejr, stod fyret i 2019 så tæt på skrænten, at Hjørring Kommune valgte at flytte det 90 meter.

Ved Rubjerg Knude kan du for alvor mærke det barske landskab, som mange forbinder med Vesterhavet. Stejle sandskrænter, panoramaudsigt og bidende bølger. Det er bestemt et sted, der skal opleves.

Skal du på tur med hele familien, er Tversted Søerne den perfekte destination. Start dagen med en gåtur rundt om de fine søer, hvor I med stor sandsynlighed kan se gråænder, blishøns og knopsvaner.

Derudover kan I bruge dagen på naturlegepladsen, spise aftensmad ved grillpladserne og endda overnatte i shelter.

Løkken er kendt for at have en af nordeuropas bedste strande. Her finder du de brede sandstrande, som er ganske særlige for den jyske vestkyst. Og så er området populært blandt dem, der sætter pris på en tur på havet. Vil du surfe, kan du finde North Shore Surfs surfskole på stranden.

Bagterp Plantage ligger i lige i udkanten af Hjørring by. Her finder du både sandbakker og skrænter. Du kan altså overveje, om cyklen skal med på tur. Her kan du nemlig prøve kræfter med sving og terræn uden de store højdemeter.

Er du lystfisker, kan du være heldig at få en ørred på krogen i Uggerby Å. Åen slanger sig 66 kilometer gennem landskabet fra stranden ved Bindslev hele vejen til Tårs.

Du kan også opleve åens mange snoninger og skiftende landskaber fra vandet. Du kan nemlig sejle i kano på en 50 kilometer lang strækning, hvor du blandt andet kommer forbi fisketrapper og en naturlegepladsen.

En smule syd for Hirtshals ligger Tornby Klitplantage – højt beliggende og med kig til kysten. Klitplantagen har det perfekte terræn, hvis du er vild med mountainbike eller vandreture.

På de næsten 550 hektar er der nemlig anlagt stier til både cykel og gåben. Mountainbikesporet er 14 kilometer langt og tager dig rundt i klitplantagen. Du kan se frem til en smuk rute, der er teknisk og fysisk udfordrende – heldigvis byder klitplantagen på en rute til både de øvede og de mindre øvede.

Vores næstsidste anbefaling ligger også ved Tornby. 84 meter over havet findes toppen af Tornby Bjerg. Herfra har du den mest fantastiske udsigt over den nordvestlige del af Vendsyssel. Vi har desuden ladet os fortælle, at man i klart vejr kan se klitstrækningen mod Skagen, Rubjerg Knude Fyr og Børglum Kloster.

Sti 100 kan du følge stier hele vejen fra Løkken til Blokhus. Ruten går gennem sommerhusområder og slanger sig langs vestkysten, så du hele tiden er i nærheden af havet.

Og du kan godt snøre vandrestøvlerne – ruten er nemlig hele 47 kilometer.

Vil du vide mere om livet i Hjørring?

Er du blevet nysgerrig på livet i Hjørring og sidder med spørgsmål om bosætning, jobmuligheder eller noget helt tredje, så kan du tage fat i mig ved at sende en mail på michael.andersen@hjoerring.dk.