Nemkonto for virksomheder

Virksomhedens NemKonto er den bankkonto, som alle offentlige myndigheder bruger, når de skal udbetale penge til en virksomhed.

Det betyder, at din virksomhed skal have en NemKonto for at modtage eksempelvis overskydende moms og dagpengerefusion.

Virksomhedens NemKonto er en helt almindelig bankkonto, som virksomheden bruger i forvejen.

Sådan indberetter og ændrer du virksomhedens NemKonto

Virksomheder skal kontakte deres pengeinstitut (eller gå via netbank), hvis de ønsker at indberette en NemKonto eller ændre deres nuværende NemKonto.

Virksomheden har ikke modtaget sine penge

Der kan være flere grunde til, at din virksomhed ikke har modtaget sine penge:

  • Pengene er udbetalt til en anden af virksomhedens konti. 
  • Virksomheden har ikke en NemKonto. 
  • Myndigheden, som udbetalingen kommer fra, er ikke tilknyttet NemKonto-systemet.

Hvad gør foreninger?

Siden 1. juli 2006 har alle foreninger, der modtager betalinger fra det offentlige, skullet have et CVR-nr. og dermed også en NemKonto.

Foreningernes pligt til at have et CVR-nr. fremgår af ændring af lov om offentlige betalinger mv. Når foreningen har fået et CVR-nr., kan den i sit pengeinstitut indberette en NemKonto, som offentlige myndigheder kan udbetale tilskud.

Det er gratis for foreninger at CVR-registrere sig online hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Brug for hjælp?

Kontakt Nemkonto Support

Telefontid borger/virksomhed: 
Alle dage kl. 7.00-23.00

Telefontid offentlige myndigheder og pengeinstitutter: 
Man-Fre kl. 8.00-16.00