MitID

I løbet af 2022 bliver NemID erstattet af MitID.

NemID er en sikker løsning i dag, men MitID er et mere tidssvarende ID, der gør os klar til fremtidens digitale muligheder og udfordringer. Du kan bruge MitID til alt det, du tidligere har brugt NemID til, fx logge på netbanken eller læse post fra det offentlige.

Langt de fleste NemID-brugere skal have MitID via deres net- eller mobilbank. Du skal selv gå ind og oprette dig og ikke afvente at du modtager besked fra banken. 

 Robotten MUNI kan fortælle dig, hvordan du får MitID

Før du kan få MitID, kan det være nødvendigt, at du opdaterer dine ID-oplysninger i NemID for at bekræfte din identitet. Vær opmærksom på, at du skal have opdateret dine ID-oplysninger og have fået MitID inden for den frist, der fremgår i din net- eller mobilbank.

Få hjælp af robotten MUNI til opdatering af ID-oplysninger

Man må gerne søge hjælp hos nogen, man stoler på.

Det kan være et familiemedlem, en god ven, en støtteperson, værge eller en kontaktperson.

Men MitID er personligt og derfor er det vigtigt, at man ikke deler koder eller bruger-ID – hverken til MitID eller NemID – med andre. Derudover må man heller ikke dele sin kodeviser, -kodeoplæser eller -app med andre.

MitID app kan dog deles med andre i husstanden, så længe man har hvert sit bruger-ID og PIN-kode.

Læs mere om at hjælpe andre med MitID her:

Du kan få hjælp i Borgerservice, hvis du oplever problemer i forbindelse med overgangen til MitID.

Husk at bestille tid.

Bestil tid i Borgerservice

Hvis du skal i Borgerservice for at få hjælp til MitID, så skal du medbringe den korrekte legitimation til dit fysiske fremmøde for at Borgerservice kan hjælpe dig.

Robotten MUNI kan fortælle dig hvilken legitimation du skal medbringe ved fysisk fremmøde

HUSK dog ALTID NemID Nøglekort

Det er Digitaliseringsstyrelsen, der står bag NemID og MitID.

Læs mere om MitID på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside

Telefontid 09.00 - 13.00

Borgerservice
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring
Den Digitale Hotline

Brug for hjælp til selvbetjening?