rod gul gron

Tegn på brug af rusmidler

Denne fane indeholder tegn på brug af rusmidler - alkohol og euforiserende stoffer.

Det er skadeligt for børn og unge at indtage alkohol og euforiserende stoffer. Derfor skal dette undgås.

Brug af alkohol og euforiserende stoffer bør anses som selvskadende adfærd. Selvskade kan være enten direkte og indirekte. Den direkte selvskade er forsætlig adfærd, hvor man påfører sig fysisk skade, for eksempel sår eller blå mærker. Indirekte selvskade er adfærd, som øger risiko for uintenderede langtidskonsekvenser, for eksempel et uhensigtsmæssigt alkoholforbrug, brug af euforiserende stoffer, spiseforstyrrelser eller risikoadfærd.

Selvskade kan være et forsøg på fysisk at håndtere en psykisk smerte.

Der skal desuden være en særlig opmærksomhed på om børn/unges tegn på mistrivsel og eventuel brug af rusmidler kan skyldes psykiatriske lidelser.

Hvis du trykker på den grønne, gule og røde bjælke ovenfor, kan du score barnet/den unge ud fra en   række tegn på brug af rusmidler. Herefter får du vejledning til videre handling.

• Den grønne bjælke er normal adfærd.
  • Den gule bjælke er adfærd, som kræver skærpet opmærksomhed og indgriben.
  • Den røde bjælke er adfærd, som kræver akut indgriben samme dag.

Beskrivelserne i den grønne, gule og røde bjælke er ikke udtømmende og er ikke facitlister. Der skal altid

foretages en konkret vurdering i den enkelte situation i samarbejde mellem medarbejdere og ledere i   institutioner mm.

Typer af rusmidler:

Alkohol:

Mange danskere har et stort alkoholforbrug, hvilket kan give personlige, sundhedsmæssige og økonomiske konsekvenser for den, der drikker men også for de pårørende.

Ingen børn og unge under 18 år bør indtage alkohol ifølge Sundhedsstyrelsens vejledning. For personer over 18 år anbefales højst 10 genstande om ugen, dog højst 4 genstande samme dag.

Euforiserende stoffer:

Unges brug af stoffer skyldes ofte en kombination af sociale, kulturelle og psykologiske faktorer. Forebyggelse af et forbrug af euforiserende stoffer hænger tæt sammen med forebyggelse ift. alkohol og tobak. Dette skyldes at unge, der har en tidlig alkoholdebut og/eller har et stort forbrug af alkohol, ofte er mere eksperimenterende med stoffer end unge, der ikke drikker så meget.

Ingen børn og unge bør tage euforiserende stoffer, da det kan have alvorlige konsekvenser både helbredsmæssigt og socialt på kort og lang sigt.

Definition af euforiserende stoffer: stoffer der kan have euforiserende virkning f.eks. hash, amfetamin, kokain, ecstasy samt receptpligtig medicin, lighter- og lattergas, lim mv.

Ved tvivl om den unges mistrivsel skyldes rusmidler, se da Trivselsguide for andre tegn og symptomer.

I nedenstående links kan der findes yderligere informationer om arbejdet med rusmidler.

Strategier på området:

- Rusmiddelstrategi for børn og unge i Hjørring Kommune

Handlevejledninger til fagpersoner:

- Handlevejledning i forhold til arbejdet med unge med et rusmiddelbrug

- Actioncard for ulovlige rusmidler på uddannelser - misbrug og salg

Nyttige Links:

- Tilbud i Hjørring Kommune